söndag, mars 16, 2014

våga vägra appar hohihiohi

Är det bara jag, eller är det någon annan också som är oerhört trött på att telefoner tar upp allt för mycket tid?

Jag menar, går du förbi ett gäng ungdomar idag som består av 5 personer så är det åtminstone 4 stycken som har fram telefonen och pillar på den. Vart tog det sociala vägen? Är man med vänner, ska man inte då tala med dem, istället för att snappa med varenda människa i addressboken eller kolla instagram som man ändå kollar var tionde sekund? Händer det faktiskt så mycket på instagram..? Och facebook, varför ska man ha den appen fram i skolan, vem uppdaterar facebook under dagen. Alla är ändå i arbete, i skolan, gör viktiga dags uppgifter och så vidare. Varför måste man vara uppdaterad med vad som händer andra och deras liv hela tiden, är ens eget liv så tråkigt så man måste ha full koll på alla andra hela tiden?

På grund av alla de här orsakerna ska jag försöka stoppa undan telefon. Ska dra in på telefon-rehab. Jag har tagit bort de flesta sociala apparna där man är uppdaterad om allt och allas liv hela tiden. Ask.fm, facebook osvosv. Instagram hade jag inte mage att ta bort eftersom det faktiskt är ett roligt ställe. Snapchat hade jag inte heller the guts till, men tror det ryker snart, en vacker dag. 

Jag behöver inte alla dessa appar och all denna telefontid för att ta mej igenom en dag. Jag behöver mina vänner, skratt, diskussioner, argumentationer, skrik, märkliga ljud. Ja, jag behöver människor som jag kan ta i, slå, buffa, peta i, irritera, få att skratta, se på och höra. Jag behöver inte dem bakom telefon skärmen eller på bild, jag behöver dem framför ögonen. 

Dagens jävla teknologi har gått för långt. Varför ska man ha kontakt med flera kompisar samtidigt då man sitter tillsammans med en annan. Det slutar ändå med att man knapprar på den där telefon hela tiden, man ignorerar kompisen man sitter med. Man hänger inte med i konversationer, man vet inte vad som sägs på lektionen, man vet inte vad släktingarna frågar på släktmiddagar, man hänger inte med i det som händer framför ögonen på dej. Det ända du vet är vad andra gör med sina liv just då, inte vad du själv gör.

Ta bort era jävla sociala appar och bli en del av den gruppen du sitter med, kan se, kan höra och kan röra i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar